
W menu kontekstowym w aplikacji Finder zauważyłem mnóstwo starych, dawno wykasowanych programów, które nadal widnieją w menu “Otwórz w aplikacji”. Po odinstalowaniu programów, nadal w systemie macOS zostają ich pozostałości, na przykład właśnie w menu podręcznym prawego przycisku myszki. Ja pozbyć się tych resztek starego oprogramowania ?
Jak widzimy na załączonym zdjęciu powyżej, po lewej stronie są nadal skróty do programów, które już zostały usunięte z komputera. W tym konkretnym przykładzie jest to aplikacja Parallels Desktop for Mac, która dodała możliwość edycji plików graficznych w oprogramowaniu z systemu operacyjnego Windows 10. Aby pozbyć się tych starych linków do nie istniejących już aplikacji, możemy użyć polecenia w Terminalu, lub skorzystać z darmowej aplikacji OnyX.
Terminal
Aby wyczyścić listę aplikacji w menu podręcznym, musimy wydać polecenie w trybie tekstowym w Terminalu, oto one :
/System/Library/Frameworks/CoreServices.framework/Frameworks/LaunchServices.framework/Support/lsregister -kill -r -domain local -domain system -domain user
Po wydaniu polecenia, odczekaj około 5 – 10 minut, aż system odbuduje bazę danych Launch Services. Następnie wydaj kolejne polecenie w Terminalu :
killall Finder
Teraz możemy sprawdzić menu podręczne “Otwórz w aplikacji”, czy lista dostępnych programów została poprawnie zaktualizowana. Restartujemy komputer i ponownie sprawdzamy czy zmiany zostały napewno zapisane w systemie.
OnyX
Drugi sposób na zaktualizowanie menu podręcznego prawego przycisku “Otwórz w aplikacji” jest darmowe oprogramowanie OnyX 3.9.9 dla macOS Big Sur. Jedna z jego funkcji to właśnie przebudowa bazy danych Launch Services. jest ona dostępna w zakładce Konserwacja.
Po wybraniu opcji Przebuduj Bazy Danych Launch Services i naciśnięciu przycisku Uruchom Zadania, system operacyjny wykona podobną operację jaką wykonaliśmy z poziomu trybu tekstowego w Terminalu. Komputer zostanie automatycznie uruchomiony ponownie, jeżeli opcje restartu jest włączona w preferencjach aplikacji OnyX. Jeżeli nie, restartujemy komputer ręcznie i sprawdzamy czy programy w menu “Otwórz w aplikacji” zostały zaktualizowane.
Powyższe czynności wykonywałem na komputerze Mac Mini 2018 z systemem operacyjnym macOS Big Sur 11.6 i aplikacją OnyX 3.9.9. Na starszych wersjach systemu macOS i Mac OS X, również to zadziała.
Jeżeli masz jakieś pytania lub sugestie dotyczące tego artykułu, napisz o tym w komentarzach poniżej.